Kunstnerens følgebrev til modtagerne af ABA-prisen 2005

Af Erik Dahl Nygaard (BKF)

Til modtagerne af ABA-prisen 2005

Hjertelig til lykke med prisen.

Jeg blev engageret af ABA-foreningen til at male et billede til Nordre Skole, som skildrer inklusion – og som kan bruges i skolens undervisning i billedanalyse og billedkunst.

Med mit billede, som ABA-foreningen har ønsket skal ledsage ABA-prisen 2005, har jeg ønsket at illustrere, at der aldrig er to børn, der er ens. Heller ikke selvom de har autisme – eller de ikke har autisme.

Uanset om børn har autisme eller ej, er de unikke og selvstændige små væsner, som voksne skal samarbejde om – til børnenes bedste. Lærere, pædagoger, forældre og andre voksne bør se barnet som et træ, der skal have næring, lys og varme – og støttes. Uanset hvordan bladene eller stammen ser ud.

Nordre Skole i Bramming Kommune har vist en farbar vej ved fordomsfrit at tage imod Emil, som ellers ville få understreget sit handicap ved at være elev i en specialskole. Det er meget flot – og mit farvevalg i billedet har været præget af den beundring, som jeg føler for en skole, der også har plads til de skæve eksistenser og anerkender, at vi ikke alle er ens. Men vi skal alle være her.

Forhåbentlig vil ABA-prisen 2005 understrege, at Nordre Skole og Bramming Kommune bør være en inspiration for alle, der har dette for øje.

Erik Dahl Nygaard
Billedkunstner (BKF)


ABA-prisen 2005 (maleri af Erik Dahl Nygaard)At holde sammen

At tale sammen

At forstå hinanden

At acceptere det der er anderledes

At se muligheder frem for begrænsninger

At se fremad og ikke tilbage

At få det bedste ud af det liv man har

Skrevet på bagsiden af kunstværket af Erik Dahl Nygaard


Mere om overrækkelsen af ABA-prisen 2005

Redaktionen / 27.02.2005