NEW JERSEY, USA

ABA-skole køber iPods til alle elever

ABA-skolen Reed Academy i New Jersey har indkøbt iPod Touch til alle deres elever. De små elektroniske maskiner med trykfølsom skærm bliver anvendt som hjælpemidler til mange flere formål. Nogle af børnene bruger deres iPod til at strukturere deres dag, andre iPods anvendes til videomodellering eller som alternative kommunikationsmidler.

Et af de børn, der hurtigt er blevet dygtig til at håndtere sin nye iPod er Marc Rader, som er 13 år. Han anvender sin iPod til videomodellering og til lydlige instruktioner. Når han skal vaske hænder så trykker han på et billede af en håndvask, og hans mors stemme instruerer ham i at han skal vaske hænder. Herefter starter en video, der modellerer rutiner omkring håndvask: brugen af sæbe og skylle hænder inden de skal tørres. Andre instruktioner handler om at dække bord, at tænde for mikroovnen, at støvsuge gulvet, børste tænder. Disse modelleringer er alle opbygget på samme måde: et tryk på et ikon, en opgave, en lydlig instruktion og en demonstration af opgaven i en video.

Marcs mor – Lisa Rader – fortæller, at iPod’en strukturerer hans dag og at den er et vigtigt hjælpemiddel til at videreudvikle Marcs selvstændighed.

Lederen af ABA-uddannelsen på det lokale universitet Caldwell College, Sharon Reeve, fortæller, at de små trykfølsomme Apple-computere vil få stor betydning for træningen af børn med autisme. Andre computere er blevet anvendt til børn med autisme i flere årtier, men eksperter siger, at det intuitive interface på Apple-maskinerne, deres størrelse og deres transportbarhed gør dem mere velegnede som hjælpemidler end tidligere tiders større computere.

Todd Eachus, som er leder af Reed Academy, fortæller at investeringen i iPods er kommet i stand efter at forældre til elever på skolen har berettet om deres børns store interesse for iPads og andre Apple minicomputere med trykfølsom skærm. Skolens elever anvender deres iPods som forskellige typer af hjælpemidler. De anvendes bl.a. til individuel skemalægning og til modellering af overgange fra en aktivitet til en anden. Todd Eachus fortæller, at iPods giver eleverne en grad af selvstændighed, som hidtil har været uhørt.

Dunstan, som er seks år gammel, bruger en iPad til skrivning. Han har store problemer med at koordinere sin finmotorik til at skrive eller tegne, men på iPad’ens store skærm kan han nu i stedet skrive ved at vælge bogstaver på skærmen.

Det næste mål bliver at anvende iPods i naturlige omgivelser, sammen med typiske børn, som har de samme mini-computere. En af skolens lærere, Kelli De Rosa, fortæller, at hjælpemidler i form af iPods ikke er stigmatiserende på samme måde som andre hjælpemidler, fordi typiske børn også har tilsvarende maskiner.

Der findes allerede mange applikationer, som er specielt udviklet til børn med autisme. En af disse er Proloque2Go, som forvandler en iPod, en iPad eller en iPhone til en talemaskine. Barnet udvælger en række ikoner eller ordbilleder, som tilsammen danner en sætning, som maskinen læser højt ved hjælp den indbyggede talesyntese (læs artiklen Elektroniske PECS-bøger).

Selv om der findes færdiglavede applikationer til børn med autisme, så passer de ikke nødvendigvis til alle børn med autisme. Mark Mautone, som er ansat som træner på Reed Academy, har til opgave at tilpasse applikationer til de enkelte børn.

Sharon Reeve, som professor i anvendt adfærdsanalyse på Caldwell College, advarer dog om, at brugbarheden af Apples computere stadig er helt udokumenteret. I februar starter Caldwell College det første forskningsprojekt om brugen af iPods og iPads til børn med autisme.

Kilde: Star-Ledger  3. januar 2011

Reed Academy, der har 24 elever, har webadressen http://www.reedacademy.org/

Tidligere artikler om ABA-behandling i New Jersey:
Universitet får millionstøtte til nyt behandlingscenter
Konference om ABA-behandling markerer autismemåned
ABA-tilbud er en Chevy – ikke en Cadillac
Usædvanlig retssag gennemtvinger forsikringsdækning
Kvalitetsproblemer i hjemmeprogrammer
Skole fordobler kapaciteten
Lokale ABA-programmer i 139 skoledistrikter
Mangel på pladser til ABA-børn
Lovforslag om offentlig ABA-behandling
Hverdagsfærdigheder – trin-for-trin
ABA-skole deltager i maratonløb for autismebehandling
Forældre starter ny ABA-skole
På vej til at blive normal
ABA-behandling i almindelig grundskole
ABA-undervisningstilbud udvides
Forslag om at lade forsikringer betale for ABA-behandling
Forældre vil starte ABA-skole

Redaktionen /18.01.2011